چهارشنبه ۳ مهر ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۷
۰ نفر

سحر قاسم‌نژاد: اواخر سال پیش و اوایل سالی که چند روز پیش از نیمه گذشت برای بازار طلا و مشتریانش روزهای اوج رونق بود و قیمت‌ها هر روز رکوردهای جدیدی بر جای می‌گذاشتند.

 اما مدتی بعد وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد تب طلا هم فروکش کرد و تحت‌تأثیر قیمت جهانی فلزات، خرید و فروش آن از رونق افتاد. به این ترتیب فعالان این بازار سنتی که همچنان برای سرمایه‌گذاران محافظه‌کار مطمئن‌ترین راه سودآوری به‌نظر می‌رسد در یکی 2 ماه گذشته ترجیح دادند منتظر موج تحولات جدید بمانند، اتفاقی که بالاخره حادث شد. به این ترتیب وقتی سنگین‌ترین بحران 70 سال گذشته دامن بانک‌های آمریکایی را گرفت و بورس‌های جهانی گرفتار نوسان‌های پردامنه شدند قیمت طلا هم در بازارهای بین‌المللی افت و اخیز تقریبا کم سابقه‌ای را تجربه کرد.

به این ترتیب با افزایش 108 دلاری قیمت هر اونس طلا دربازارهای جهانی، انتظار فعالان بازار داخلی هم به سر رسید و قیمت طلا و سکه با رشد جهشی مواجه شد به نحوی که بعد از مدت‌ها رکود، اواخر هفته گذشته قیمت هر سکه بهار آزادی از مرز 200 هزار تومان گذشت اما در ادامه قیمت‌های جهانی باز هم دچار افت و خیز شد. با این همه، به‌علت آغاز شب‌های قدر و توقف معاملات، اثرات این فراز و فرود بر بازار داخلی چندان محسوس نبود.

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر در تشریح مجموعه اتفاقات روزهای اخیر به همشهری گفت: اوج‌گیری قیمت طلا در روزهای آغازین هفته تقریبا متوقف شد و دلیل این امر را می‌توان نوسان بورس‌های جهانی اعلام کرد.

او ادامه داد: با گذشت 3روز از شوک اولیه که قیمت در بازار داخلی را به‌صورت محسوسی افزایش داد نوسان قیمت متوقف شد، چون همزمان با شب‌های قدر عملا خرید و فروش طلا به کف رسیده بود در نتیجه امکان ارزیابی تاثیر تحولات بازارهای جهانی در بازار داخلی وجود نداشت. کشتی آرای افزود: همزمان با تعطیلی رسمی بازار داخلی در روز دوشنبه قیمت جهانی طلا به ازای هر اونس 18 دلار افزایش یافت اما فعالان بازار طلا برای ارزیابی تاثیر این رویداد بر معاملات منتظر روز بعد ماندند به همین علت قبل از تعطیلی میان هفته‌ای قیمت طلا به حال سکون رسید.

کشتی‌آرای پیش‌بینی وضعیت آینده بازار طلا در شرایط فعلی را تا حدودی مشکل توصیف کرد و یادآور شد: اگر بحران در بانک‌های آمریکایی و بورس‌های جهانی به همین منوال ادامه یابد رشد قیمت تداوم خواهد داشت.

 به هر صورت پیش‌بینی افزایش قیمت سکه و طلا براساس اتفاقات بازارهای جهانی صورت می‌گیرد و در این خصوص کارشناسان اقتصادی معتقدند: ادامه بحران مالی در آمریکا موجب تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا خواهد شد و این مسئله قیمت هر اونس طلا را به مرز هزار دلار خواهد رساند. اوگن واین‌برگ کارشناس ارشد کامرز بانک در این‌باره به رویترز گفت: بی‌شک ادامه بحران بازارهای مالی آمریکا موجب تقویت قیمت طلا خواهد شد، چون سرمایه‌گذاران به‌دنبال بازارهای مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند و بازار طلا بازار کاملا مناسبی به‌نظر می‌رسد.

فیلیپ کارلسون مدیر بانک ساکسوگلوبال هم در این باره معتقد است: دخالت دولت آمریکا برای برقراری ثبات در بازارهای مالی، موجب افزایش قیمت طلا در کوتاه‌مدت خواهد شد. او پیش‌بینی کرد: با توجه به کاهش شدید شاخص سهام آمریکا و اروپا، سرمایه‌گذاران به بازار طلا هجوم خواهند آورد. به این ترتیب باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده فعالان بازارهای داخلی از تحولات جهانی چه تاثیراتی را خواهند پذیرفت هرچند که در شرایط فعلی احتمال افزایش قیمت‌ها محتمل‌تر به‌نظر می‌رسد.

کد خبر 64201

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز